dinsdag 31 juli 2007

Nieuw in mijn voorraadkast: Mushroom Ketchup!

Ik ben altijd erg van de nieuwe producten: wat nieuw in de winkel ligt of wat ik tegen kom en niet ken, wil ik hebben. Ik ben erg nieuwsgierig!
Zodoende zijn mijn voorraadkast, ijskast en vriezer redelijk vol met allerlei artikelen waar ik 'ooit nog iets mee moet gaan doen!'
Eens in de zoveel tijd een grote schoonmaak ivm einddata en er is weer wat ruimte.
Laatst weer eens wat op de kop getikt. Ik lees elke maand Waitrose Magazine, die keurig door een vriend van mijn oma in Engeland voor me wordt bewaard. Waitrose Magazine is het huisblad van de gelijknamige supermarktketen uit GB. In alle opzichten kan onze super super AH hier nog een aantal puntjes aan zuigen: omvang/ diversiteit assortiment, kwaliteit en het huisblad. Maar goed, hierin zag ik laatst een artikel over halve potjes (ansjovis, kappertjes) in je ijskast en wat je er mee kan doen om ze op te maken... zonder het weg te gooien.
Zo ook Mushroom ketchup! Nooit van gehoord, dus moest ik hebben! Gelukkig gingen mijn ouders een paar weken later voor een lang weekend naar Surrey op bezoek bij vrienden, dus heb ik ze gevraagd om een fles mee te nemen.
Wie er van uit gaat dat ketchup een Amerikaanse uitvinding is die stroperig is, rood is en van tomaten is gemaakt komt bij dit product bedrogen uit. Qua uiterlijk is het een beetje soya-achtig en qua geur is het eerste wat me opviel een sterke kruidnagelgeur. Overigens komt de term ketchup van het Chinese kê-tsiap (ketjap), wat vis gepekeld in zoutoplossing betekent. Zo zie je dat het lezen van mijn blog ook nog goed is voor je algemene ontwikkeling.
Wat kan je er mee? Mushroom Ketchup is wat de Britten een condiment noemen, een smaakmaker. Het wordt gemaakt van o.a. paddestoelen, azijn, diverse kruiden en mout.
Sinds ongeveer 1800 wordt het gebruikt om soepen en sauzen mee op smaak te brengen, maar ook steak and kidney pie.
Waitrose magazine adviseerde om het ook eens te proberen in Oosterse marinades of dips. Uiteraard zal ik verslag uitbrengen als ik het ook daadwerkelijk gebruikt heb!

Geen opmerkingen:

Ik ben benieuwd wat je vindt van mijn site. Laat gerust een bericht achter!